YS inntektspolitiske konferanse er i gang
Forbundsleder Stig Johannessen (t.h) og leder Trond Ellefsen i Delta.

YS inntektspolitiske konferanse er i gang

Vi står overfor det viktigste mellomoppgjøret på mange år. Store grupper har hatt etterslep i flere år, og dette er noe vi må finne en løsning på i årets oppgjør.

Årets tariffoppgjør er et mellomårsoppgjør. Da forhandler partene om kroner og øre, og ikke om innholdet i tariffavtalene slik som under hovedoppgjørene.

– Våre medlemmer har i all hovedsak sin lønnsdannelse gjennom lokale forhandlinger. For skole- og barnehageledere gir denne løsningen det beste grunnlaget for en god lønnsutvikling. Vi er derfor opptatt av at rammen for oppgjøret gjenspeiler våre krav til lønnsutvikling, sier forbundsleder Stig Johannessen.

YS-leder Hans-Erik Skjæggerud spår både det viktigste, men også mest krevende mellomårsoppgjøret på mange år.

YS-leder Hans-Erik Skjæggerud (Foto: Thomas Brun/NTB)

– De siste årene har NHO truffet dårlig med anslagene for hva som ville bli de endelige rammene i frontfaget. De har vært for forsiktige, sa Skjæggerud.

– Pandemi, krig og urolige økonomiske forhold har bidratt til at det har vært vanskeligere enn normalt å gi gode anslag. Vi kommer likevel ikke unna at lønnsevnen til bedriftene har vist seg å være større enn frontfagsrammen skulle tilsi. Veier vi dette opp mot hvor utfordrende det vil være med nok et år med reallønnsnedgang for store grupper, har presset for å treffe med anslaget for rammen neppe vært høyere enn det er i år.