Rapporten «Bransjespesifikk seniorpolitikk – Utfordringer, erfaringer og forslag til løsninger» er utarbeidet av forskningsstiftelsen Fafo på oppdrag av Senter for seniorpolitikk. I rapporten ser de blant annet på situasjonen i skolesektoren og barnehagesektoren.
I begge sektorene er det behov for kvalifisert arbeidskraft, samtidig som mange ansatte begynner å nærme seg pensjonsalder.
Erfarne lærere og andre medarbeidere har en klar verdi i skoler og barnehager, i møte med barn og unge, og som erfarne og trygge kolleger for yngre og mindre erfarne kolleger. Lang erfaringer kan også gjøre det lettere å beholde roen i kriser og håndtere vanskelige situasjoner på en adekvat måte.
Positiv utvikling i skolen – men fortsatt utfordringer
I undervisningssektoren er omtrent én av fem lærere i grunnskole og videregående skole 55 år eller eldre. Andelen eldre ansatte i skolen er redusert i perioden fra 2010 il 2019 ifølge rapporten.
Imidlertid synes det nå som om den forventede pensjonsalderen øker litt, blant annet fordi flere kombinerer pensjon og jobb, og det er flere som tar ut delvis AFP. Ut fra dette beregner man at en lærer som fylte 50 år i 2019, vil fortsette i jobb til hen fyller 64 år. Skoleleder vil fortsette til de er 65.
Noen viktige årsaker til at mange velger å slutte, er helseproblemer, manglende arbeidstidsfleksibilitet, et ønske om mer fritid, et psykisk krevende arbeid og at ektefellen har gått av med hel eller delvis pensjon.
Forhold som stort tidspress, nye krav og oppgaver, en generelt stor arbeidsmengde, disiplinærproblemer og bekymring for enkeltelever bidrar til et ønske om å slutte tidlig. Det samme gjør dårlig fysisk tilrettelegging av bygning og arbeidsrom og støy.
Interessante og givende arbeidsoppgaver, gode kollegaforhold og godt forhold til elevene er derimot med på å motivere seniorer til å fortsette i jobben.
I rapporten trekkes det også frem flere mulige tiltak som kan ha effekt, blant annet muligheten til å skjerme seg for støy og forstyrrelser, vurdere om kontaktlærerfunksjonen er ønskelig for den enkelte eldre lærer og tenke aldersblanding når en setter sammen team, slik at både yngre nyutdannede og eldre erfarne jobber sammen. Det er også viktig med gode rutiner for hvordan en håndterer uønskede hendelser, både hendelser lærerne selv utsettes for og mobbesaker som involverer elever.
Barnehagesektoren
Barnehagesektoren har blitt en stadig viktigere arbeidsplass for seniorer. Ifølge SSBs sysselsettingsstatistikk er nærmere én av fem barnehageansatte i dag over 50 år, og andelen øker. I antall utgjør disse seniorene drøyt 20 000 personer.
I rapporten peker forskerne på at de fleste av disse er kvinner i ufaglærte assistentstillinger. Mange av seniorene har tatt fagutdanning som voksne og i arbeidsplassregi. En videre satsning på etter- og videreutdanning er derfor viktig for å øke så vel den enkeltes som sektorenes kompetanse, heter det i rapporten.
Bransjen sliter også med høyt sykefravær og et betydelig helserelatert frafall. Seniorene oppgir at de trives på jobben, men mange blir uføre og mange pensjonerer seg tidlig, selv om forventet pensjoneringsalder øker også i denne sektoren. Seniorene kobler helseproblemer, stress, travelhet og støy som problemer for å fortsette i jobben.
Forskerne trekker frem behovet for å forebygge tidlig avgang gjennom å bedre arbeidsmiljøet. Det innebærer for eksempel tiltak som kan redusere belastninger og skader og støyreduserende tiltak. Videre at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidet ved helseproblemer, for eksempel ved å tildele andre arbeidsoppgaver i en periode eller redusert arbeidstid eller deltidsarbeid for dem som ønsker å trappe gradvis ned. Det er også viktig at ledelsen ser og anerkjenner de ansatte.
Hvilke tiltak som er hensiktsmessig å ta i bruk, vil naturlig variere fra arbeidsplass til arbeidsplass og ut fra individuelle forhold og behov hos den enkelte medarbeider.