Vi har en unik mulighet til å få alle barn til å lykkes: – Vi må ikke kaste den bort

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser. Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.

Forbundsleder Stig Johannessen

I dag 13. september la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) frem ungdomsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. -10. trinn».

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser.  Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.

– Skolelederforbundet mener at vi nå har en unik mulighet til å skape en mer praktisk og variert skole for våre barn og unge. En skole der barna våre lykkes. Vi må derfor satse på en skole som er mer praktisk. Dette vil koste og vi trenger å se betydelige summer i statsbudsjettet som legges frem om noen uker, sier leder av Skolelederforbundet Stig Johannessen.

Skolelederforbundet er fornøyd med at meldingen fremhever betydningen av god skoleledelse som en nøkkel til å lykkes med skoleutvikling. God ledelse er avgjørende for å sikre en spennende og lærerik skole for våre elever. Gjennom målrettet innsats kan vi bygge en skole som både inspirerer og utfordrer, og som forbereder elevene på et samfunn i stadig endring.

– Vi vet at skoleledelse er avgjørende for god skoleutvikling, og for at elevene skal lykkes. Skolelederforbundet ser nå frem til at både skoleledelse og skolen som helhet prioriteres på nasjonalt og kommunalt nivå, fortsetter Johannessen.

Skolelederforbundet er opptatt av å skape en skolehverdag der teori og praksis kombineres på en måte som styrker de unges motivasjon, kreativitet, mestring, trivsel og læring. Forbundet vil nå sette seg grundig inn i forslagene i meldingen og komme med et helhetlig innspill.

Skolelederforbundet gjennomførte for noen måneder siden en undersøkelse blant rektorer i skolen sammen med Utdanningsnytt. Svarene er sterkt bekymringsfulle fordi de viser at det kuttes i skolene over hele landet. Undersøkelsen viser at 8 av 10 svarer at de er bekymret for økonomien før et nytt skoleår. 62 % har fått redusert budsjett for skoleåret 2024/25. 9 av 10 sier at de blir tvunget til å bryte loven som følge av økonomien.

– Nå må politikerne satse på skolen, ellers blir meldingen bare gode intensjoner, uten mulighet for gjennomføring.  Våre rektorer opplever stadig kutt i skoleøkonomien, dette må snus.  Nå må vi prioritere barna våre, og da må skolen prioriteres både nasjonalt og lokalt, avslutter Stig Johannessen.

Relaterte artikler

God jul fra Skolelederforbundet

I forbindelse med julen ser forbundsleder Stig Johannessen og rådgiver Alf Aschim tilbake på året som gikk og fremover mot 2025.

Nyheter

Perspektiver mot 2025 ved utgangen av 2024

Årets juletid er en anledning til å reflektere over året som har gått og forberede oss på det som ligger foran oss. Jeg vet at du, som leder i skole og barnehage, står midt i en krevende hverdag der økonomiske rammer strammer inn og økende forventninger legger stadig mer press på ditt handlingsrom.

Nyheter
Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Udir: Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet åtte råd for å sikre god digital praksis og skjermbruk i skolen. Rådene fokuserer på å bruke digitale enheter, verktøy og ressurser på en måte som bidrar positivt til elevenes læring, utvikling og trivsel.

Nyheter