Veiledning om regelverket for barnehager og skoler under pandemien
Ill.foto: Istockphoto

Veiledning om regelverket for barnehager og skoler under pandemien

Utdanningsdirektoratet har laget en temaside for korona. Her finner du også en oversikt over i hvilke tilfeller elevene har rett til opplæring hjemme og om skoleeiers ansvar for å sikre at skolene har en praksis som er i tråd med regelverket.

Utdanningsdirektoratet har laget nyttige og informative temasider om korona på udir.no. Der har de også lagt ut en en oversikt over i hvilke tilfeller elevene har rett til opplæring hjemme og om skoleeiers ansvar for å sikre at skolene har en praksis som er i tråd med regelverket.

På nettsidene finner du også veiledere om smittevern i barnehager og skoler og veiledning om beredskapsplanlegging for skoleeiere for barnehager og skoler.

Utdanningsdirektoratet har også utarbeidet veiledning til statsforvalterne om regelverket som gjelder for rammene for å begrense tilbudet i barnehager, skoler og skolefritidsordninger for drift av barnehager og skoler under pandemien. Veiledningen behandler barnehage- og skoleeiers ansvar etter de alminnelige reglene. I tillegg behandler den sammenhengen mellom reglene i covid-19-forskriften og det midlertidige regelverket om tilpasninger i barnehageloven, opplæringsloven og friskoleloven. Dette omfatter blant annet en beskrivelse av hva som ligger i kravene til smittevernfaglig forsvarlig drift.

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler