Opplæringsloven medfører utfordringer for ledere innen oppvekst og utdanning

Torsdag 1. juni vedtas den nye opplæringsloven i Stortinget. Forskriften som skal følge loven vil det arbeides med fremover mot nyttår. Begge skal ha sin iverksettelsesdato fra 1.8 2024.

Stig Johannessen, forbundsleder

Det er varslet behov for en grundigere vurdering på følgende to områder, før et justert lovforslag eventuelt legges frem for Stortinget:

  • Behovet for å klargjøre de rettslige rammene for når ansatte i skolen kan bruke fysisk makt.
  • Om det bør gjøres ytterligere endringer i reglene for ansettelse av lærere i skolen.

Begge områdene er viktige, og vi vil være aktive i kommende prosess og gi vårt skolelederperspektiv på disse.

Fortjener dyktige ledere

Opplæringsloven er omfattende og angir rammene for vårt viktige arbeid som ledere i skolen. Loven understreker dette, men har dessverre fortsatt et element om at en rektor kan lede flere skoler.

Våre barn og unge fortjener dyktige ledere som utvikler skoler og barnehager til det beste for barn og unges faglige og sosiale utvikling.

Utfordrende å rekruttere og beholde ledere

Vi vet at rekruttering er en utfordring og vi må derfor fortsatt være tydelige på at arbeidsforholdene må stå i forhold til forventningene i lov, forskrift, Overordnet del og læreplanene. En rektor med ansvar for flere skoler vil ikke kunne utøve god ledelse når hverdagen må deles mellom flere skoler.

Vi ser dessverre en utvikling mot at en velger slike løsninger når vanskelige politiske valg må tas. Det er dessverre ikke alltid det faglig pedagogiske som er det utslagsgivende kriteriet i disse vurderingene.  

Vårt mantra skal være at det å bli leder må gjenspeiles også i gode arbeidsbetingelser og vilkår for å utøve god ledelse. ikke bare i ansvar. Uten dette fokuset risikerer vi at ledere slutter og rekrutteringen svikter. Dersom vi kikker mot våre svenske kollegaer er det faktisk nettopp dette som nå skjer i økende grad, stor turnover og liten søkning til ledige stillinger.

Jeg vil avslutningsvis takke dere alle for innsatsen gjennom dette året. Uten deres vilje, fleksibilitet, gode lederskap og evne til å se muligheter skapes rammer for god og trygg opplæring. Jeg ønsker dere alle en god avslutning på dette skole- og barnehageåret og en riktig god og velfortjent sommerferie når den tid kommer.

Relaterte artikler

Bedre data – bedre beslutninger, regjeringens forslag til individ- og fraværsregister

Regjeringen har like før påsken setter inn, lagt frem forslag om individ – og fraværsregister. Skolelederforbundet er positive til forslaget, men understreker viktigheten av at barnets beste, høy personvernstandard og minimal administrativ belastning alltid må stå i sentrum. Forbundet tror at individregistre vil gi nødvendig kunnskap for å utvikle en mer treffsikker, inkluderende og kunnskapsbasert barnehage- og skolepolitikk.

Nyheter

Mellomoppgjøret og reforhandling av SFS2213

Årets sentrale forhandlinger er et mellomoppgjør som handler om penger. Men vi skal også forhandle om to viktige særavtaler: SFS2213 og SFS2201. Av: Knut - Arve Skålevik, Seksjonsleder i Skolelederforbundet

Nyheter

Webinar: Barnets beste og barns rett til å bli hørt

Hvordan kan vi gjøre gode barnets beste-vurderinger? Hvilken innvirkning har den nye opplæringsloven for slike vurderinger? Og hvordan sikrer vi som skoleledere at barna får være med og påvirke vurderingen av deres egen situasjon?

Nyheter