Tre dyktige ledere er nominert til Viktigste Leder-pris
Stig Johannessen er forbundsleder i Skolelederforbundet.

Tre dyktige ledere er nominert til Viktigste Leder-pris

De tre nominerte er valgt ut blant mange gode kandidater fra barnehage, SFO/AKS og skole. Alle de tre beskrives av de som har nominert de som tydelige og løsningsorienterte ledere som viser godt lederskap gjennom å være inkluderende, omsorgsfulle og trygge.

Med Viktigste Leder-prisen ønsker Skolelederforbundet å rette oppmerksomheten mot og anerkjenne god ledelse i oppvekstsektoren.

Den 25. september vil kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun dele ut Viktigste Leder-prisen på Skolelederforbundets konferanse Viktigste leder på Gardermoen.

Dette er første gang prisen deles ut.

De tre nominerte er valgt ut blant en rekke gode kandidater fra barnehage, SFO/AKS og skole. Alle de tre beskrives av de som har nominert dem som tydelige og løsningsorienterte ledere som viser godt lederskap gjennom å være inkluderende, omsorgsfulle og trygge.

Hvem av de tre som vinner blir avslørt ved prisutdelingen den 25. september.

De tre nominerte er Ottar Sakseid som er SFO-leder ved Sande skole i Sola kommune, Michelle Varga Weme som er vært rektor ved Vik skole i Hole kommune og Anne Gundersen som er enhetsleder ved Sand barnehage i Nord-Odal kommune.

– Disse tre er gode representanter for de viktigste lederne i Norge. De har god fagkompetanse og de er gode på å involvere og løfte personalet, får alle til å løfte sammen og de setter barn og unge i fokus, sier Stig Johannessen, forbundsleder i Skolelederforbundet.

Juryen har bestått av personer fra sentrale organisasjoner innen skole og oppvekst.  Formålet med prisen er å hedre og anerkjenne ledere i barnehage og skole. Prisen er basert på Skolelederforbundets verdier: Kompetent, handlekraftig og fremtidsrettet.

– Ledere i barnehage og skole blir ikke anerkjent og verdsatt så mye som de fortjener. Dette er dyktige og fokuserte ledere som jobber steinhardt for at barn og unge skal ha det bra, trives og lære, avslutter Johannessen.

Om Viktigste leder-prisen

Viktigste Leder prisen deles ut annethvert år i forbindelse med Skolelederforbundets konferanse Viktigste leder. Alle kan nominere kandidater til prisen.

Prisen skal gis til en leder som har gjort en ekstraordinær innsats. Prisen gis for allerede utført innsats og kan ikke søkes til planlagte prosjekter.

Premiesummen er på 40 000 kroner. Prisvinneren mottar også et signert silketrykk laget av illustratør Per Ragnar Møkleby.