Tilbudet til elevene står på spill
Forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Tilbudet til elevene står på spill

Forbundsleder Stig Johannessen holdt den 25. oktober et innlegg for Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget hvor han presenterte Skolelederforbundets kommentarer og innspill til Statsbudsjettet. Kommunene må få økonomisk handlingsrom til å ta nødvendige grep, påpekte han.

I innlegget la Johannessen vekt på at barnehagene og skolene sitt samfunnsmandat ikke samsvarer med tilgjengelige ressurser.

Han påpekte viktigheten av at oppvekstsektoren må ha tilstrekkelige ressurser for å bygge faglig robuste lag rundt barn og elever. Det er behov for flere ansatte for å styrke det tverrfaglige laget rundt eleven, og Skolelederforbundet mener at dette i for liten grad er vektlagt i budsjettet. Når de frie inntektene til kommunene blir stående omtrent på stedet hvil, blir det krevende for skolene å sikre et godt lag rundt eleven fremover.

Johannessen viste også til den svært krevende rekrutteringssituasjonen av skole- og barnehageledere, og at de viktigste årsakene er høy arbeidsbelastning, en overvekt av administrative oppgaver og mangelfulle støttesystemer fra skoleeiers side. Et trangt budsjett for kommunene vil forsterke en allerede vanskelig rekrutteringssituasjon.

Barnehager og skoler trenger økte ressurser til ledelse – og ledere må sikres en kompetanseutvikling med god dybde og bredde. Dette behovet er forankret i barnehage- og skolesektorens brede oppdrag – og i behovet for egen utvikling som leder.

Skole- og barnehageledere må også ha rammer til å prioritere tid til faglig og pedagogisk ledelse, og de trenger tilstrekkelig med støttefunksjoner som kan avlaste dem i den daglige driften, konstaterte han.

Johannessen påpekte at ny overordnet del, fagfornyelsen, rammeplan for barnehagen og SFO gir en god retning for hvordan vi skal utvikle skolen og barnehagen til beste for barn og elever. Men da er det også avgjørende at vi har gode kompetansekrav både for medarbeidere og ledere i oppvekstsektoren. Forventingene til god og relevant kompetanse hos lærerne er høy, men Johannessen etterlyste mer utdypende kompetanseforventninger til de som skal støtte og lede disse.  Pedagogisk bakgrunn er viktig, men ikke tilstrekkelig. De siste lederundersøkelsene fra UiT – Norges arktiske universitet viser at behovet for en bredere kompetanseplattform og dybde er fremtredende. Det må utvikles en kompetanseprofil med tydelige kompetansekrav for å utdanne ledere i barnehage og skole.

Mer attraktive lønns- og arbeidsvilkår, pluss opprustning av det administrative laget rundt rektor, styrere, lærerne og de øvrige ansatte i skole og barnehage, er den eneste farbare vei ut av den krevende situasjonen vi står i og som vi ser komme. Nå må kommunene få rom til å kunne ta grep. Tilbudet til barna og elevene står på spill, konstaterte forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Relaterte artikler

Perspektiver mot 2025 ved utgangen av 2024

Årets juletid er en anledning til å reflektere over året som har gått og forberede oss på det som ligger foran oss. Jeg vet at du, som leder i skole og barnehage, står midt i en krevende hverdag der økonomiske rammer strammer inn og økende forventninger legger stadig mer press på ditt handlingsrom.

Nyheter
Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Udir: Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet åtte råd for å sikre god digital praksis og skjermbruk i skolen. Rådene fokuserer på å bruke digitale enheter, verktøy og ressurser på en måte som bidrar positivt til elevenes læring, utvikling og trivsel.

Nyheter

Gikk du glipp av pensjonswebinaret?

Pensjonssparing er et vanskelig, men viktig tema, Derfor inviterte vi pensjonsekspert Liven Sandell fra Nordea for å forklare litt nærmere hvordan pensjon faktisk fungerer.

Nyheter