Støre vil ha mer bøker og mindre skjermbruk i skolen
Jonas Gahr Støre (Foto: Pål Laukli)

Støre vil ha mer bøker og mindre skjermbruk i skolen

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier han er nedslått over de dårligere resultatene i norsk skole. Han vil stanse den ukritiske digitaliseringen.

Statsministeren uttrykte tydelig bekymring for utviklingen i norsk skole da han han holdt sin halvårlige pressekonferanse tirsdag. Han viste til at årets Pisa-undersøkelse avdekket svakere resultater blant norske skoleelever og kalte det nedslående.

Han pekte på en feilslått satsing på digitalisering i skolen som en av årsakene.

– Vi vet at elevene er blant dem som har minst leseglede – fra bok eller papir – så vet vi at motivasjonen faller og fraværet øker. Skjermbruken øker utenfor skolen, men også i skolen. Dette uroer mange foreldre og også besteforeldre, sa Støre.

Han sier regjeringen neste år vil ta grep for å endre opplæringen i skolen, få tilbake bøkene og få skjermbruken ned.

– Vi vil fremme en bedre balanse mellom penn og tastatur, mellom skjerm og papir, og vi vil stoppe det jeg vil gå så langt som å kalle den ukritiske digitaliseringen. Det digitale har en rolle, men har fått for stor rolle, sa Støre.

(©NTB)

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler