Skoler inviteres til stort forskningsprosjekt om Folkehelse og livsmestring

Skolelederforbundet er partner i forskningsprosjektet HeaLS - om folkehelse og livsmestring. NIFU har nettopp sendt invitasjonsepost til grunnskoler og videregående skoler i Norge, og inviterer også til korte informasjonsmøter om prosjektet.

I mars var prosjektleder Egil Nygaard gjest i podkasten Viktigste Leder. Foto: Morten Sælensminde

Forskningsprosjektet HeaLS rekrutterer skoler til prosjektet. NIFU, som gjennomfører datainnsamlingen, sendte ut invitasjoner per epost til skoler 9. september. De har også sendt ut epostinvitasjon til 20 minutters digitale informasjonsmøter for skoleledere og skoleeiere.

HeaLS er finansiert av EU og er et samarbeid mellom blant annet Skolelederforbundet, to lærerorganisasjoner, Universitetet i Oslo og NIFU. HeaLS har i sommer forberedt samarbeid med forskningsprosjektet LIFE ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger, noe som blant annet medførte en utvidelse av rekrutteringsperioden. Studien vil gi kunnskap om hvordan det tverrfaglige emnet Folkehelse og livsmestring utføres i skoler i Norge, og hvilken effekt dette har på elevers psykiske helse, skoleprestasjoner, skolemiljø og frafall.

Les mer og meld på din skole