Skolen en trygg og god arena for læring for alle
Ill.foto: Istockphoto

Skolen en trygg og god arena for læring for alle

Barnehagen og skolen er til for barna våre. Vår viktigste oppgave er å sikre at alle barn og unge opplever læring, mestring og tilhørighet i et trygt og godt miljø. Derfor er Skolelederforbundet fornøyd med at statsråd Tonje Brenna i dag har sendt ut forslag på å lovfeste at ansatte i skolen kan gripe inn fysisk mot eleven for å avverge skade på personer eller eiendom.

– Det er store endringer i barns hverdag og vi ser at stadig flere barn trenger tilpasninger og tilhørighet. Det kreves solid kompetanse for å lede profesjonsfellesskapet i arbeidet med et inkluderende lærings- og arbeidsmiljø der ingen opplever utenforskap. Derfor er det viktig med systematisk etter- og videreutdanning for ledere i oppvekstsektoren og samtidig gi gode rammer for laget rundt eleven sier Skolelederforbundet Stig Johannessen.

Høringsfristen på lovforslaget er 30. september.

Rektor, sammen med skoleeier, har ansvaret for lærings- og arbeidsmiljø i skolen. Godt HMS-arbeid, rutiner for oppfølging av både elev- og personalsaker er nødvendig å sikre at er på plass. Skoleledere står sammen med lærere, medarbeidere, elever og foresatte i komplekse situasjoner på skolen hver eneste dag.

– Elever som trigges og ikke finner sin plass og trygghet i skolehverdagen, er mer enn utagering, vold og trusler. Vi skal jobbe systematisk med å forebygge vold og trusler og vi vet at uro i klassen er en utfordring. Vi må sikre at læreren ikke står alene i klasserommet med slike hendelser og hvordan en skal håndtere disse. Tilstrekkelig ressurser og kompetanse er viktig for å kunne forebygge og håndtere uønskede hendelser, avslutter Stig Johannessen.