Regjeringen har lyttet til viktige innspill om fraværsgrensen

Skolelederforbundet mener regjeringens forslag til endringer i fraværsgrensen for videregående skole viser at de forstår skolens og elevenes behov. Endringene viser at viktige innspill er blitt hørt og tatt på alvor, noe som kan bidra til å styrke både elevenes ansvarsfølelse og deres læringsmiljø.

Forbundsleder Stig Johannessen

– Vi er glade for at Regjeringen har tatt til seg flere av våre innspill i prosessen med å endre fraværsgrensen, sier Stig Johannessen. Han er forbundsleder i Skolelederforbundet.

Spesielt vil vi fremheve:

Egenmelding for elever 

Innføringen av en kvote for egenmelding ved sykefravær er et positivt tiltak som vil avlaste fastlegene og samtidig gi elevene verdifull erfaring med et system de senere vil møte i arbeidslivet. Dette tiltaket balanserer behovet for fleksibilitet med en klar forventning om at elevene tar ansvar for egen oppmøtepraksis.

Unntak for politisk arbeid og andre samfunnsbyggende aktiviteter 

At elever fortsatt kan delta i politisk arbeid og andre samfunnsbyggende aktiviteter uten å bli straffet med fravær, viser en forståelse for viktigheten av å styrke elevenes engasjement i demokratiet og samfunnsdeltakelse. At regjeringen opprettholder inntil ti dager til slike aktiviteter sender et tydelig signal om at skolegangen skal legge til rette for elevenes samfunnsdeltakelse og helhetlige utvikling.

Vektlegging av skjønnsutøvelse 

Vi ser positivt på at ledernes skjønnsutøvelse anerkjennes som et viktig område, og vi ser frem til en grundig prosess for utviklingen av veiledningsmateriell som støtter dette. Dette gir skoleledere nødvendig fleksibilitet til å tilpasse vurderinger til enkeltelevers situasjon og behov. Forbundet forventer samtidig at det utvikles veiledningsmateriell som kan støtte rektorene i dette ansvaret og sikre en rettferdig og ensartet praksis.

Utfordrende for små fag 

Samtidig ønsker vi å påpeke at fraværsgrensen fortsatt vil være utfordrende for små fag, der 10 % fravær utgjør et svært lavt antall timer før eleven risikerer tap av karakter. Dette er en problemstilling vi mener det må finnes bedre løsninger for, og vi forventer at dette vil bli vurdert i den videre oppfølgingen.

– Skolelederforbundet ønsker et fraværsregelverk som er tydelig og rettferdig, samtidig som det ivaretar elevenes mulighet til å lykkes i skolen. Vi støtter en videre utvikling av reglene som legger til rette for en god oppmøtekultur, samtidig som det gis nødvendig fleksibilitet for å ivareta elevenes helse og ulike livssituasjoner, understreker Johannessen.

Relaterte artikler

Å lede for læring: Skole- og barnehagelederens rolle i fremtidens oppvekst og utdanning

I Stortingsmelding 34 (2023-24) «En mer praktisk skole» ser regjeringen fremover og foreslår et offentlig utvalg som skal utrede fellesskolens rolle i fremtidens samfunn. Skolen står overfor store samfunnstrender som teknologisk utvikling, økt individualisering, polarisering, migrasjon og usikkerhet rundt økonomiske og miljømessige fremtidsutsikter. Samtidig må den, som andre samfunnssektorer, forholde seg til en aldrende befolkning og færre i yrkesaktiv alder. Profesjonsfellesskapet har et tydelig oppdrag: å forberede barn og unge på samfunnsendringer.

Nyheter
Kjell Ove Hauge fra Kuben vgs

– Rektorjobben har blitt en livsstil

Kjell Ove Hauge er rektor for Oslos største videregående skole. De aller fleste elevene går på yrkesfag, men skolen har langt lavere frafallstall enn hva man kunne forvente: – Det er elever du aldri hadde trodd at du skulle få gjennom, men så bruker vi ressurser og tid på dem og så kommer de seg videre på en god måte i livet. Det er det som gir meg energi!

Nyheter