Podkast: Tidsbruk, skoleutvikling og drift

Mange skoleledere betrakter skoleutvikling som sin viktigste oppgave. Samtidig opplever de at tiden spises opp av driftsoppgaver og rapportering.

Mari-Ana Jones og Erlend Dehlin fra NTNU har snakket med mange skoleledere om hvordan de opplever sin egen tidsbruk før og under pandemien. Vi tok en prat med dem på Teams for å forstå mer om hvordan forventninger knyttet til daglig drift av kan virke negativt inn på utviklingsarbeidet.

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler