Podkast: Hva betyr ledelsen for utvikling av skolen?

I boken "Skoleutvikling i videregående skole" tar professor i norsk fagdidaktikk ved NTNU, Henning Fjørtoft, en praktisk tilnærming til spørsmålene rundt ledelsens rolle i utvikling av skolen. Boken baserer seg på funnene i forskningsprosjektet SKUV (Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering).

I denne episoden presenterer han noen av disse funnene, med konkrete eksempler fra skolene som var med i prosjektet. Han forteller også om prosjektet Going Gradeless, der han har sett på alternativer til dagens karakterordning.

Relaterte artikler

Kreativ skriving i STE(A)M-undervisning og læring

The European School Heads' Association (ESHA) har nådd slutten av et spennende prosjekt som hadde som mål å gjøre STE(A)M-undervisning mer inkluderende, engasjerende og deltakende for alle elever. Dette prosjektet fokuserte på å gjøre STE(A)M-undervisning mer inkluderende og engasjerende gjennom en modell kalt Creative Writing Laboratory (CWL).

Nyheter

Marte Meo, en metode for barns beste

Jeg er styremedlem i sentralstyre i skolelederforbundet. Dette er en viktig oppgave for meg. Jeg er virksomhetsleder i barnehage og representerer derfor barnehage i styret. Det å være leder er en «profesjon» som er komplekst om du er i barnehage, skole eller et hvilket som helst annet yrke.

Nyheter

– Nå er tiden inne for et tydelig politisk signal om å satse på våre barn og unge

Kommuneøkonomien er under kraftig press, og dette har alvorlige konsekvenser for barn og unge – vår fremtid. Skoler og barnehager over hele landet står i fare for å mislykkes i sitt samfunnsoppdrag: å gi barna en trygg oppvekst og god utdanning. Forventningene øker, men ressursene blir stadig færre. Særlig laget rundt eleven – lærere, spesialpedagoger, rådgivere og andre støttespillere – svekkes, noe som kan føre til utenforskap, psykisk uhelse og ungdomskriminalitet. Fellesskolens rolle som sosial utjevner er dermed truet.

Nyheter