Kan man lære matte av å bygge en båt?
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Undersøkelser viser at unge som velger å utdanne seg til lærer, gjør det fordi de ønsker å gjøre en forskjell. Dessuten er læreryrket noe alle elever kjenner godt fra skolen. Likevel ser vi at altfor få velger å gå den veien når de søker studier og jobber.
Hvordan kan vi snu denne trenden? Sammen med fagforeninger, KS og viktige aktører som Elevorganisasjonen har Skolelederforbundet vært med på å lage en strategi for rektruttering til læreryrket, som ble lansert i vinter.
Med oss i studio har vi leder i Lærerstudentene i Utdanningsforbundet Kaspara Halkjelsvik. Dessuten er påtroppende leder i Elevorganisasjonen Madelen Kloster tilbake. De forteller om prosessen og deler noen perspektiver på hvordan man kan få opp rekrutteringen til det som kan kalles verdens mest spennende yrke.
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Debatten om digitalisering av skolen er polarisert, men i Oslo satser man på en balansert tilnærming. Store ressurser er satt inn for å kombinere skjerm og papir, med fokus på elevenes, lærernes og foreldrenes behov.
Det er økonomiske krise i norske kommuner, og skolene blir skadelidende. Før sommeren meldte over 60% av spurte skoleledere om kutt i elevenes tilbud, og med forslaget til nasjonalbudsjett som ble lagt fram tidligere i måneden, har situasjonen bare forverret seg.