Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
I Sande barnehage i Sola kommune jobber man aktivt med trygghet og inkludering. Arbeidet er bygget rundt et opplegg i regi av den ideelle organisasjonen Sommerfugleffekten.
Fagutvikler Yvonne Standal fra Sande barnehage og rådgiver Gyrd Lidsheim fra Sola kommune forteller hvordan opplegget er lagt opp og hvordan det brukes for å jobbe med tidlig innsats overfor barna i barnehagen.
Sommerfugleffekten er et opplegg som passer like godt for barnehager som skoler og SFO.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?