Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan opplever medarbeiderne i skolen ledernes tidsbruk, og hva skulle de ønske at de brukte tiden sin? Ønsker lærerne rammestyring, eller vil de ha en leder som er tettere på?
Professor Rudi Kirkhaug fra Norges arktiske universitet står bak rapporten «Medarbeidernes ønsker og krav til lederne». Det følger opp lederrapporten fra 2021, og inneholder flere overraskende funn. I samtale med Alf Aschim deler han sine funn.
Rapporten i sin helhet finnes på Skolelederforbundets nettside.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?