Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
På Arendalsuka la vi frem vår nye forskningsrapport om norske rektorers handlingsrom. Rapporten er oppsiktsvekkende og peker blant annet på store utfordringer med toppstyring og manglende oppgave- og rammeavklaringer.
Vi har fått besøk av Linda Hye og Morten Øgård fra SAKOM, som er to av forskerne som står bak rapporten. De forteller om sine bekymringer for rektorrollens fremtid.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?