Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
I Hurdalsplattformen lovte regjeringen en tillitsreform, men hva betyr nå egentlig det? Er ordet tillit i ferd med å tømmes for innhold? Og trenger vi virkelig en tillitsreform?
Sammen med Paul Otto Brunstad prøver vi å komme til bunns i hva tillit egentlig er og hvilken plass en tillitsreform har i vår tillitsfulle samfunnsmodell. Vi gjør også et forsøk på å trekke en parallell mellom konkretiseringen av tillitsreformen og selve påskemysteriet.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?