Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Skolelederforbundet har med støtte fra Fafo gjennomført en kartlegging av rekrutteringssituasjonen i skolen. Funnene peker på mellomledernivået som et viktig springbrett inn i posisjonen som rektor.
Hele 49 % svarer at de ikke ønsker å gå den veien. Vi har tenkt å gå dypere inn i denne problemstillingen. I denne episoden samtaler forbundsleder Stig Johannessen med Professor Jan Merok Paulsen som er ansvarlig om grunnlaget for undersøkelsen for den kommende undersøkelsen blant våre medlemmer.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?