Mangler vi tydelige kompetansekrav i lederutdanningen?

En undersøkelse gjennomført av Rudi Kirkhaug (UiT) i samarbeid med Skolelederforbundet viser at skolelederne opplever at rektorutdanningen kommer til kort. Kartet stemmer ikke overens med terrenget, og mange nye ledere føler at de blir overlatt til seg selv.

Stig Johannessen er forbundsleder i Skolelederforbundet. Han mener at tiden som burde vært brukt til å inspirere og motivere lærere og andre ansatte, spises opp av administrative oppgaver. Vi trenger et lag rundt lederne.

Lytt også til disse

Lek og læring: Hvordan gikk det med seksårsreformen?

I juni ble evalueringen av seksårsreformen overlevert til kunnskapsministeren. Rapporten peker på en variert skolehverdag og stort sett fornøyde førsteklassinger. Det er imidlertid stor forskjell på bruken av lek som del av opplæringen, og debatten om fri og styrt lek raser.