Kan man lære matte av å bygge en båt?
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Skolelederforbundet har gjennom flere år jobbet aktivt for å få frem betydningen av ledelse i skolen ovenfor myndigheter og ulike beslutningstagere.
Utfordringen er at selv om ledelse er på dagsorden har lederskap som fag har blitt undertrykt, samtidig som forskningen tydelig har avdekket at måten lederskapet utøves på i skoler og profesjonelle organisasjoner for øvrig, har stor betydning for om oppdraget blir løst. Vi har tenkt å gå dypere inn i denne problemstillingen gjennom et forskningsprosjekt. I denne episoden samtaler forbundsleder Stig Johannessen med Professor Rudi Kirkhaug UIT som er ansvarlig for den kommende undersøkelsen blant våre medlemmer.
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Debatten om digitalisering av skolen er polarisert, men i Oslo satser man på en balansert tilnærming. Store ressurser er satt inn for å kombinere skjerm og papir, med fokus på elevenes, lærernes og foreldrenes behov.
Det er økonomiske krise i norske kommuner, og skolene blir skadelidende. Før sommeren meldte over 60% av spurte skoleledere om kutt i elevenes tilbud, og med forslaget til nasjonalbudsjett som ble lagt fram tidligere i måneden, har situasjonen bare forverret seg.