Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Skolelederforbundet er opptatt av å sette et forskningsbasert perspektiv på det å være leder i vår sektor. Temaet har derfor vært et viktig element i vår oppstart av arbeidet med våre prioriteringer for neste landsmøteperiode.
I denne episoden samtaler Forbundsleder Stig Johannessen med leder av programkomiteen og fylkesleder for Trøndelag og Vestfold og Telemark om temaet og hvordan vi som forbund skal sette dagsorden for hvordan god ledelse skal prege utvikling av skole og barnehage.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?