Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Forskning viser at rollen som rektor de siste årene har gått fra å være en "fremste blant likemenn" til en overarbeidet altmuligmann. Vi ser også at verken skolelederne selv eller øvrige ansatte ønsker at det er slik de skal bruke tiden sin.
Hvordan kan vi gjenreise skoleleders status uten å miste den moderne lederforståelsen?
Vi har fått besøk av 2. nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen, som forteller om sine egne erfaringer som leder og skoleeier.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?