Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Arbeidet i det partssammensatte utvalget for kvalitetsutvikling i skolen er godt i gang, og den første delinnstillingen skal leveres 15. januar 2023. Men hva er egentlig kvalitetsutviklingsutvalget?
Bjørn Furulund er Skolelederforbundets representant i utvalget. Han forteller litt om mandatet og hva som er Skolelederforbundets rolle i utvalget.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?