Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Også i 2022 har eksamen blitt avlyst. Vi benytter anledningen til å stille spørsmålet: Hva er det egentlig eksamen måler? Er det bare noe vi gjør fordi det alltid har blitt gjort? Hvilke alternativer finnes for å måle elevers kompetanse?
Bjørn Bolstad fra FIKS ved Universitetet i Oslo har i mange år jobbet med disse spørsmålene. Han er også kjent fra bloggen «En rektors bekjennelser». I samtale med Alf Aschim deler han noen av sine refleksjoner rundt vurderingsformene.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?