Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan bidrar kommunen til å styrke skoletilbudet? Hvordan hjelper KS til med å spille skolelederne gode?
Vi fikk besøk av Kristin Holm-Jensen, som er avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning i KS. Hun jobber for at kommunene skal ha ressurser til å løse de viktige velferdsoppgavene de har, og for at lokalpolitikere og ansatte skal ha handlingsrom til å utforme gode tjenester.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?