Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Skolelederforbundets lokale forhandlere er nå ferdige med sitt arbeid. Det er fortsatt en del vi ikke vet, men vi benytter likevel anledningen til å ta en fot i bakken og spørre: Hvordan gikk det egentlig med de lokale forhandlingene i år?
For å besvare dette, har vi fått besøk av vår egen Hilde Pettersen fra arbeidslivsavdelingen. Hun har jobbet med både sentrale og lokale forhandlinger i en årrekke.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?