Kan man lære matte av å bygge en båt?
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Skolelederforbundets lokale forhandlere er nå ferdige med sitt arbeid. Det er fortsatt en del vi ikke vet, men vi benytter likevel anledningen til å ta en fot i bakken og spørre: Hvordan gikk det egentlig med de lokale forhandlingene i år?
For å besvare dette, har vi fått besøk av vår egen Hilde Pettersen fra arbeidslivsavdelingen. Hun har jobbet med både sentrale og lokale forhandlinger i en årrekke.
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Debatten om digitalisering av skolen er polarisert, men i Oslo satser man på en balansert tilnærming. Store ressurser er satt inn for å kombinere skjerm og papir, med fokus på elevenes, lærernes og foreldrenes behov.
Det er økonomiske krise i norske kommuner, og skolene blir skadelidende. Før sommeren meldte over 60% av spurte skoleledere om kutt i elevenes tilbud, og med forslaget til nasjonalbudsjett som ble lagt fram tidligere i måneden, har situasjonen bare forverret seg.