Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Undersøkelser tyder på at lederne ikke opplever skolelederutdanningen som relevant i sitt daglige virke. Hvorfor er det slik? Og hva bør gjøres?
Per Tronsmo er rektorutdanningens far. Han forteller litt mer om hvordan utdanningen opprinnelig var tenkt og hvordan den ble. Han trekker også paralleller til andre typer lederutdanning og skisserer hvordan han mener fremtidens skolelederutdanning bør se ut.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?