Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
I årets siste utgave av Viktigste Leder stiller vi spørsmålet: Hva vil skje i Skolelederforbundet i 2023? Hvilke prosesser er vi inne i? Og hva ønsker vi at det nye året skal bringe?
For å komme til bunns i dette, har vi fått besøk av forbundsleder Stig Johannessen, nestleder Mona Søbyskogen og generalsekretær Jan Erik Buer.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?