Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hovedtariffoppgjøret i offentlig sektor er i havn. Det ble tøffe og til dels lange forhandlinger, men vi kom til slutt til en enighet som vi kunne akseptere.
Hva betyr egentlig hovedtariffoppgjøret for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren? Hvordan brukes det i videre forhandlinger? Og hva skjer under forhandlingene?
Forhandlingsleder Hilde Pettersen prøver å besvare noen av disse spørsmålene.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?