Gaming, KI og kulturskole: Kan teknologi og digitale verktøy gjøre kulturskolen bedre?

Mange bekymrer seg for at bruk av digitale verktøy i kulturskolen vil forringe opplæringen, kanskje til og med forflate selve kulturen. Samtidig vet vi at ny teknologi kan åpne for nye kulturuttrykk og frigi tid som læreren kan bruke på elevene.

Hvordan forholder kulturskolen seg til gaming og andre digitale kulturuttrykk? Kan kunstig intelligens bidra til å gjøre undervisningen og læringen bedre for elevene? Og hvor blir det av terpingen man må gjennom før man mestrer en kunstform?

Vi møtte styreleder for Norsk kulturskoleråd, Helga Pedersen, og kulturskolerektor Sjur Høgberg for å spørre om digitale verktøy kan gjøre kulturskolen bedre.

 

Lytt også til disse

Kommuneøkonomi- og statsbudsjett-spesial: Hva må kuttes?

Det er økonomiske krise i norske kommuner, og skolene blir skadelidende. Før sommeren meldte over 60% av spurte skoleledere om kutt i elevenes tilbud, og med forslaget til nasjonalbudsjett som ble lagt fram tidligere i måneden, har situasjonen bare forverret seg.