Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
På konferansen Viktigste Leder delte Skolelederforbundet ut prisen Viktigste Leder for første gang. Barnehagestyrer Anne Gundersen fra Sand barnehage i Nord-Odal kommune stakk av med den gjeve prisen, og hun er ukens gjest.
Hun møter forbundsleder Stig Johannessen til en prat om lagspill og hva prisen betyr for hennes virke som leder.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?