Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hva er hensikten med elevmedvirkning? Hva skal elevene kunne være med og påvirke? Og fungerer elevdemokratiet som det skal i dag?
Edvard Botterli Udnæs er avtroppende leder for Elevorganisasjonen. Han mener elevmedvirkning må være et sentralt prinsipp i den norske skolen. I samtale med Alf Aschim forklarer han hvorfor det er så viktig med gjensidig tillit mellom elever og voksenpersoner i skolen, og hvorfor elevmedvirkning er en forutsetning for å oppnå denne tilliten.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?