Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Mange kommuner har arbeidet mye med å utvikle lærernes digitale kompetanse. Men hva innebærer digitaliseringen av klasserommet?
Nordre-Follo er en av kommunene som har måttet ta stilling til dette spørsmålet. I denne episoden møter vi Sigrid Skaarer Hjemmen, Terje Nørving og Katti Anker Teisberg fra Nordre-Follo. Dessuten kommer professor Øystein Gilje fra GrunnDig-prosjektet ved UiO.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?