Offentlige og private skoler må ha likeverdige rammevilkår

Offentlige og private skoler må ha likeverdige rammevilkår

Skolelederforbundets leder Stig Johannesen besøkte i dag Montessori Norges lederkonferanse i Oslo. I foredraget vektla han at Skolelederforbundet er opptatt av forutsigbarhet og likeverdige rammer for privatskolene.

Tema for innledningen var «Rektors handlingsrom – støttefunksjoner og stressfaktorer». Han fastslo betydningen av god ledelse for å sikre kvaliteten i skoler og barnehager, men vektla også at skoleledere ikke har fått det fokuset som de fortjener.

– Dere er Norges viktigste ledere, sa han i sin innledning.

Må kunne gi et like godt tilbud

Johannessen vektla at Skolelederforbundet er opptatt av forutsigbarhet og likeverdige rammer for privatskolene.

– Det er viktig at rammevilkårene for både offentlige og private skoler er likeverdige, slik at alle barn har like forutsetninger for et godt tilbud i den skolen eller barnehagen de går i.

– Rammetilskuddet må være tidsriktig og ta høyde for den tiden vi lever i, en dyrtid, og en tid der vi må satse på det som er viktigst for oss; nemlig barn og unge.

– Vi må derfor satse på skole og barnehage, både kommunale og ideelle! Vi må styrke barnehage og skolebudsjettene slik at vi har gode rammeforutsetninger rundt barn og unge, sa Stig Johannessen.

At myndighetene har gode prosesser med alle, både offentlige og private skoler og barnehager, er viktig. Endringer i rammevilkår uten tilstrekkelige prosesser er ikke forenlig med en tillitsreform.

– Ingen barn skal rammes av å velge en ideell skole. Vi håper at regjeringen kvalitetssikrer og legger til rette for forutsigbarhet, likebehandling og stabile rammevilkår for våre ideelle, private skoler, sa forbundsleder Stig Johannessen.

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler