Nye koronatiltak: Behovet for avlastning er enormt

Til tross for svært inngripende tiltak, er det veldig positivt at man ønsker å skjerme barn og unge. Det er også godt å se at de ansatte i skolene og barnehage flyttes fram i dose 3-køen.

Selv om trafikklysmodellen er en god ordning, melder våre medlemmer at belastningen er svært stor. Rektorer, styrere og ledere innen oppvekst og opplæring har allerede vært i beredskap i 21 måneder uten mulighet for turnus. Behovet for avlastning er enormt.

– Vi trenger å sikre at lederne også kan avlastes gjennom øremerkede midler til lederstøtte.

– Skole- og barnehageansatte må også regnes som samfunnskritiske på linje med helsepersonell. Det er svært vanskelig å opprettholde et forsvarlig tilbud slik situasjonen er, og dette forsterkes ytterligere når ansatte havner i langvarig karantene fordi de er nærkontakt, eller må være hjemme fordi barnehage, skole eller SFO er stengt.

– Forventningene til skole og barnhages kvalitet må realitetsorienteres. Inngripende tiltak, høyt sykefravær og strenge testregimer gjør at vi må kunne vurdere hva som er mulig med de ressursene som er tilgjengelige.

Relaterte artikler

Bedre data – bedre beslutninger, regjeringens forslag til individ- og fraværsregister

Regjeringen har like før påsken setter inn, lagt frem forslag om individ – og fraværsregister. Skolelederforbundet er positive til forslaget, men understreker viktigheten av at barnets beste, høy personvernstandard og minimal administrativ belastning alltid må stå i sentrum. Forbundet tror at individregistre vil gi nødvendig kunnskap for å utvikle en mer treffsikker, inkluderende og kunnskapsbasert barnehage- og skolepolitikk.

Nyheter

Mellomoppgjøret og reforhandling av SFS2213

Årets sentrale forhandlinger er et mellomoppgjør som handler om penger. Men vi skal også forhandle om to viktige særavtaler: SFS2213 og SFS2201. Av: Knut - Arve Skålevik, Seksjonsleder i Skolelederforbundet

Nyheter

Webinar: Barnets beste og barns rett til å bli hørt

Hvordan kan vi gjøre gode barnets beste-vurderinger? Hvilken innvirkning har den nye opplæringsloven for slike vurderinger? Og hvordan sikrer vi som skoleledere at barna får være med og påvirke vurderingen av deres egen situasjon?

Nyheter