Ny veileder om arbeid med vold og trusler i skolen
Istockphoto

Ny veileder om arbeid med vold og trusler i skolen

KS har sammen med Skolelederforbundet og flere andre arbeidstakerorganisasjoner laget en veileder som kan hjelpe skoler i det vanskelige arbeidet med risikovurdering av vold og trusler.

Trusler og vold i skolen kan ramme både ansatte og elever og det er utfordrende, men viktig, å håndtere. KS og Skolelederforbundet, Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund og Fagforbundet har derfor laget en veileder som kan gi skolene drahjelp i dette arbeidet.

Stig Johannessen
Foto: Haakon Erstad

– Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø er sammen med et trygt og godt arbeidsmiljø nøkkelen for en god skole. Veilederen være et nyttig  hjelpemiddel for skolene i arbeidet med å skape gode lærings og arbeidsmiljø for elever og ansatte,  sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Veilederen gir verktøy for å kartlegge, gjennomføre og dokumentere risikoer vold og trusler på skolen. En viktig målsetting er å gjøre det enklere å gjennomføre forebyggende arbeid i hverdagen.

Målgruppen er alle som jobber i skolen. Veilederen kan brukes av skolens ledelse, arbeidsmiljøutvalg og andre arbeidsmiljøgrupper.

I korthet gir veilederen et konkret verktøy og en fremgangsmåte for hvordan man kan jobbe mot  vold og  trusler. Hovedpunktene er:

1. Kartlegge risiko for vold og trusler
2.Dokumentere hva dere kommer frem til
3.Vurdere hvor det er størst risiko og hva konsekvensene er
4.Lage en prioritert liste over risikoer som må håndteres
5.Identifisere og iverksette tiltak

Her finner du veilederen Forebygging av vold og trusler i skolen – En hjelp til kartlegging og risikovurdering

Her kan du se KS sin presentasjon av rapporten og påfølgende paneldiskusjon på Arendalsuka 2024.

KS og arbeidstakerorganisasjonene fortsetter samarbeidet om trusler og vold i skolen, og vil komme med flere leveranser for å støtte skolenes arbeid med å forebygge, håndtere og følge opp vold og trusler.