Ny opplæringsforskrift og privatskoleforskrift
Istockphoto

Ny opplæringsforskrift og privatskoleforskrift

Forskrift om grunnskoleopplæringa og den videregående opplæringa (opplæringsforskriften) og ny forskrift til privatskoleloven (privatskoleforskriften) ble fastsatt 3. juni. Disse vil tre i kraft 1. august, samtidig med den nye opplæringsloven.

De to nye forskriftene er nå kunngjort på Lovdata:

Opplæringsforskriften
Privatskoleforskriften

Noen av de største endringene i opplæringsforskriften henger sammen med ny og utvidet rett til videregående opplæring.

Det er blant annet presisert i forskriften at de som har gjennomført en vesentlig del av opplæringen, men ikke har bestått faget, har rett til meropplæring frem mot en standpunktkarakter. Opplæringen skal være i samsvar med læreplanen i faget, men fylkeskommunen kan komprimere opplæringen og fravike ordinært timetall.

De som stryker til fag- eller svenneprøven, har rett til et opplæringstilbud på vg3 som bygger på gjennomført programområde på vg2. Fylkeskommunen skal så langt det er mulig sørge for at de som har strøket til fag- eller svenneprøven får mer opplæring i samme lærefag. Elevene skal kunne melde seg til mer opplæring i fag som ikke er bestått (utenom ordinære søknadsfrister). Det er fylkeskommunen som fastsetter fristen, men fristen kan ikke være tidligere enn minst én uke etter siste mulige sensur i faget.

Elever beholder retten til ny, utsatt eller særskilt eksamen dersom de stryker i standpunkt eller til eksamen, eller er syke på eksamen. Dersom de står på eksamen, faller retten til meropplæring i faget bort.

Du kan lese mer om ny opplæringsforskrift på Udir sine hjemmesider.

 

Relaterte artikler

Beredskap

Nytt styringsdokument for arbeid med sikkerhet og beredskap

Kunnskapsdepartementet har oppdatert sitt styringsdokument for arbeidet med sikkerhet og beredskap i vår sektor. I det nye dokumentet kan du lese de helt overordnede og nasjonale føringene for det viktige arbeidet vi må gjøre lokalt for å være påkoblet og forberedt i vår urolige tid.

Nyheter
Alf Aschim og Per Magnus Thompson

Ledelse i usikre tider: Empati, trygghet og tydelighet

Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?

Nyheter

Elevene trenger mer lærerstøtte

Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.

Nyheter