Her er de nominerte til Viktigste Leder-prisen

Den 25. september vil kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun dele ut Viktigste Leder-prisen på Skolelederforbundets konferanse Viktigste Leder på Gardermoen. Dette er første gang prisen deles ut.

De tre nominerte er valgt ut blant en rekke gode kandidater fra barnehage, SFO/AKS og skole. Alle de tre beskrives av de som har nominert de som tydelige og løsningsorienterte ledere som viser godt lederskap gjennom å være inkluderende, omsorgsfulle og trygge. Hvem av de tre som vinner blir avslørt ved prisutdelingen den 25. september.

De tre nominerte er Ottar Sakseid som er SFO-leder ved Sande skole i Sola kommune, Michelle Varga Weme som er vært rektor ved Vik skole i Hole kommune og Anne Gundersen som er enhetsleder ved Sand barnehage i Nord-Odal kommune.

– Disse tre er gode representanter for de viktigste lederne i Norge. De har god fagkompetanse og de er gode på å involvere og løfte personalet, får alle til å løfte sammen og de setter barn og unge i fokus, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Juryen har bestått av personer fra sentrale organisasjoner innen skole og oppvekst.  Formålet med prisen er å hedre og anerkjenne ledere i barnehage og skole. Prisen er basert på Skolelederforbundets verdier: Kompetent, handlekraftig og fremtidsrettet.

– Ledere i barnehage og skole blir ikke anerkjent og verdsatt så mye som de fortjener. Dette er dyktige og fokuserte ledere som jobber steinhardt for at barn og unge skal ha det bra, trives og lære, avslutter Johannessen.

Disse er nominert:

Ottar Sakseid, SFO Leder, Sande Skole, Sola Kommune

Ottar Sakseid, SFO-leder, Sande skole, Sola kommune:

Ottar overtok en privat SFO med 50 barn i 2020, og har ledet prosessen med å gjøre denne enheten kommunal, og gir i dag tilbud til150 barn. Medarbeider som nominerer beskriver Ottar som en leder med god fagkompetanse og personalforståelse, som utnytter de ansattes kompetanse og interesse.

Han er opptatt av å utvikle tilbudet, rutiner og innhold. Han er til stede, er synlig og får ting gjort. Han bidrar til at enheten er engasjert i programmer og prosesser, og er opptatt av å løfte SFO-lederes anerkjennelse som ledere i kommunen. For å utvikle sin egen kompetanse er han nå i gang med bachelor i skolefritidsordning.

Michelle Varga Weme, rektor, Vik skole, Hole kommune:

Michelle jobber godt etter nasjonale retningslinjer og kommunens verdier, utøver et distribuert og tillitsbasert lederskap. Hun er opptatt av å fremme et godt arbeidsmiljø og medbestemmelse. Hun bruker skolens resultater fra prøver, kartlegginger og undersøkelser, ser dem i sammenheng og jobber med personalet på trinnene for å utvikle skolens og elevenes læring og for å utvikle et godt skole- og læringsmiljø. Hun sørger for god sammenheng mellom skole og SFO, og legger til rette for samarbeidsarenaer for alle medarbeidere. ‘

Hun bidrar aktivt til at skolen samarbeider med eksterne for å skape praktiske og varierte aktiviteter. Michelle er en rektor som ser elevene, er aktiv i elevmiljøet og holder samarbeidet med FAU høyt.

Anne Gundersen, enhetsleder Sand barnehage, Nord-Odal kommune:

Anne gikk fra å være medarbeider til å bli leder i Sand Barnehage rett før pandemien. Hun har stått i tøffe prosesser med nedbemanning og sammenslåing, men har ivaretatt et godt psykososialt arbeidsmiljø og fellesskap. Hun er løsningsorientert, inkluderende, omsorgsfull, trygg og ærlig. Hun er opptatt av at alle skal holde fokus og nå målene som er satt for virksomheten.

Hun er god på å involvere, skaper engasjement og refleksjon rundt mål og praksis. Hun har god innsikt i faget og sørger for at rammeplanen er styrende for innholdet i barnehagen, at barna har et godt lekemiljø og mulighet til å utfolde seg.

Om prisen:

Viktigste Leder-prisen deles ut annethvert år i forbindelse med Viktigste Leder-konferansen. Alle kan nominere kandidater til prisen.

Prisen skal gå til en leder som har gjort en ekstraordinær innsats. Prisen gis for allerede utført innsats og kan ikke søkes til planlagte prosjekter.

Premiesummen er på 40 000 kroner.

Prisvinneren vil motta et signert silketrykk laget av illustratør Per Ragnar Møkleby.

Juryen:

• Stig Johannessen, Skolelederforbundet