Gode skoler og barnehager er bra for alle barn!

Skolelederforbundet er glad for at en i budsjett 2025 viser en intensjon til å satse på en trygg og god barnehage og en skole med et godt skolemiljø, en satser på fullføring, læreplass og en mer praktisk skole. Skolelederforbundet er glad for at det satses på flere ansatte i barnehage, mer læremateriell og utstyr i skolen for å få til en mer praktisk skole viser at en er villig til å gå i riktig retning, men det som gjøres er for lite. Vi må styrke laget rundt eleven, lederne, lærerne og barna.

Forbundsleder Stig Johannessen– Vi ser at flere barn trenger tettere oppfølging og det må følges opp med penger til å kunne få inn nok pedagoger og andre yrkesgrupper i skole og barnehage. Intensjonen er bra, men det er forlite penger. Kommuner over hele landet kutter i barnehage, skole og SFO. Våre rektorer opplever stadig pålegg om kutt, dette kan ikke fortsette, trenden må snus, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.

Skolelederforbundet gjennomførte rett før sommeren en undersøkelse blant rektorer i skolen. Svarene er sterkt bekymringsfulle. De viser at det kuttes i skolene over hele landet. 8 av 10 rektorer svarer at de er bekymret for økonomien før et nytt skoleår. 62 % har fått redusert budsjett for skoleåret 2024/25. 9 av 10 sier at de blir tvunget til å bryte loven som følge av økonomien.

Ledere får ikke finansiert kompetanseutvikling.

Barnehage- og skoleledelse er en av de viktigste, men også vanskeligste lederfunksjonene i samfunnet. Vi vet at god ledelse det er avgjørende for barns trivsel, læring og motivasjon.

Skolelederforbundet hadde håpet at regjeringen etter å ha skrevet mye om viktigheten av ledelse i barnehage og skole, ville kommet med satsing på ledelse. Vi er i en rektorkrise, der mange ikke søker på rektorstillinger. Den viktigste lederjobben i Norge blir stående ubesatt. I statsbudsjettet legges det frem en ny modell for kompetanseutvikling og karriereutvikling i barnehage og skole, men, ledere ikke er inkludert i ordningen som gir mulighet for stipend.

Skolelederforbundet krever at ledere i barnehage og skole på lik linje som andre i skolen får finansiert et system for kompetanseutvikling og vi håper at Stortinget vil inkludere ledere i finansieringen.

– Det er ikke satt av penger til finansiering av kompetanseutvikling for ledere i barnehage og skole. Ledere i barnehage og skole må få mulighet for kompetanseutvikling på samme vilkår som lærere og andre i barnehage og skole, dette er et viktig tiltak for å stoppe lederflukten, avslutter Stig Johannesen med.

Relaterte artikler

Perspektiver mot 2025 ved utgangen av 2024

Årets juletid er en anledning til å reflektere over året som har gått og forberede oss på det som ligger foran oss. Jeg vet at du, som leder i skole og barnehage, står midt i en krevende hverdag der økonomiske rammer strammer inn og økende forventninger legger stadig mer press på ditt handlingsrom.

Nyheter
Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Udir: Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet åtte råd for å sikre god digital praksis og skjermbruk i skolen. Rådene fokuserer på å bruke digitale enheter, verktøy og ressurser på en måte som bidrar positivt til elevenes læring, utvikling og trivsel.

Nyheter

Gikk du glipp av pensjonswebinaret?

Pensjonssparing er et vanskelig, men viktig tema, Derfor inviterte vi pensjonsekspert Liven Sandell fra Nordea for å forklare litt nærmere hvordan pensjon faktisk fungerer.

Nyheter