– Nå er jeg bekymret for de ansatte i skole og barnehage

Nå innfører regjeringen på nytt meteren og andre smittevernstiltak. Statsminister Jonas Gahr Støre ber kommunene om å igjen ta i bruk trafikklysmodellen i skoler og barnehager ved behov. Utgangspunktet er grønt nivå, med mindre noe annet besluttes lokalt.

Stig Johannessen
Foto: Haakon Eltvik

– Vi forstår at regjeringen ønsker å gjøre grep for skjerme barn og unge nå. Samtidig er vi sterkt bekymret for den arbeidsbelastningen som nå igjen legges på personalet i skole og barnehage i form av merarbeid med smittevern og smittesporing, sier forbundsleder Stig Johannessen.

– For å unngå at ledere i skole og barnehage blir fullstendig overveldet med oppgaver, må kommunene være sitt ansvar bevisst og ta smitteverns-beslutningene på overordnet, kommunalt nivå. De kan ikke dytte disse beslutningene ned på ledere i skole og barnehage. Det er ikke mangel på vilje til å løse oppgavene der ute, men faktisk for lite personale og ressurser, sier forbundslederen.