Mer pedagogisk ledelse må inn i barnehagelærerutdanningen

Mange nyutdannede barnehagelærere opplever at de kan for lite om pedagogisk ledelse, og at det derfor er svært utfordrende å utøve det i praksis.

Det at mange sier de har lært lite om pedagogisk ledelse utdanningen, kan henge sammen med at retningslinjene ikke er så lett å oppfylle i praksis for utdanningsinstitusjonene. Det har blant annet vært vanskelig å integrere pedagogisk ledelse i kunnskapsområdene.

Når nå pedagogikkfaget i den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningene ikke lenger skal være en del av kunnskapsområdene, blir det enda mindre søkelys på ledelse.

 I vårt høringssvar til ny rammeplan for barnehagelærerutdanningen tar vi derfor til orde for å utforme et eget kunnskapsområde i pedagogisk ledelse. På denne måten vil både pedagogikkfaget og temaet ledelse styrkes.

Ledelse er et tverrfaglig tema, og det vil være naturlig at dette er et samarbeid mellom samfunnsfag og pedagogikk, slik det er i ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i dagens rammeplan.

Relaterte artikler

Gir svømmeopplæring ute for å redde liv

De fleste drukningsulykker i Norge skjer ute. Derfor beveger stadig flere skoler seg ut av innebassenget og gir heller elevene utendørs svømme- og livredningsopplæring.Tekst: Anders Ildstad Foto: Trude Witzell

Nyheter
Mona Søbyskogen

Podkast: Hvordan skal fremtidens fellesskole se ut?

I november satte regjeringen ned et utvalg for å utrede fellesskolens rolle i framtiden. Hva slags mandat har fellesskoleutvalget? Hvordan er det satt sammen? Og hvilken mulighet har Skolelederforbundets medlemmer til å påvirke og komme med innspill?

Nyheter
Trude Falck Bjånes

Webinar: Hvordan skape mer effektive ledergrupper?

Ledergrupper spiller en avgjørende rolle i å skape kultur, retning og resultater i en organisasjon. Men hva skiller en gruppe ledere fra en virkelig effektiv ledergruppe?

Nyheter