YS’ likestillingspris for 2024 tildeles Militært Kvinnelig Nettverk

Militært Kvinnelig Nettverk tildeles YS’ likestillingspris for sin mangeårige innsats for å fremme samhold, profesjonell utvikling og deling av erfaringer kvinner imellom i Forsvaret.

Militært Kvinnelig Nettverk
F.v.: Amanda Bergh Schjelderup (30), løytnant og leder i Militært Kvinnelig Nettverk (MKN) og Matilde Fogstad Saubrekka (31), kaptein og styremedlem i MKN. Foto: Øyvind Førland Olsen/BFO

De siste årene har det vært en markant økning av kvinner i Forsvaret. Likevel opplever ikke alle et inkluderende og trygt miljø, viser Forsvarets egen undersøkelse om mobbing og seksuell trakassering. Kvinner er markant mer utsatt enn menn.

– Arbeidet for likestilling må skje i formelle kommandolinjer, men også i uformelle nettverk. Forsvaret har allerede mange motiverte og kompetente kvinner, men vi trenger enda flere i en tid med store sikkerhetspolitiske utfordringer. Forsvaret av Norge blir sterkere når både det interne samholdet og det eksterne omdømmet styrkes, sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud.

– Militært Kvinnelig Nettverk har over flere tiår jobbet for å fremme likestillingen i Forsvaret og øke bevisstheten om de unike utfordringene og prestasjonene kvinnelige tjenestemedlemmer møter. Nettverket er en viktig stemme for å rekruttere og beholde kvinner i Forsvaret, sier Skjæggerud.

– YS’ likestillingspris betyr mye for alle oss i nettverket. Det er en ære å motta prisen på vegne av alle de kvinnene som har bidratt i løpet av de 35 årene nettverket har eksistert. Arbeidet vårt blir anerkjent og lagt merke til av andre. Det gjør forhåpentligvis at likestilling og mangfold kommer enda høyere på agendaen, både i Forsvarets ledelse, men også i underavdelingene, sier Amanda Berg Schjelderup, leder for Militært Kvinnelig Nettverk.

– Skolelederforbundet vil gratulerer Militært Kvinnelig Nettverk med YS sin likestillingspris 2024. De er en god vinner av prisen. Den jobben de gjør er ekstremt viktig for å trygge, fremme og rekruttere kvinner til forsvaret, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Juryen for YS’ likestillingspris

Hans-Erik Skjæggerud (leder), Else Marie Brodshaug (Delta), Julie Njåstad Nynes (AVYO/Delta), Siren Somby (Parat), Tina Riise Gjøen (Negotia), Rønnaug M. Retterås, (Likestillings- og diskrimineringsombudet) og Hege Herø (sekretær).

Tidligere prismottakere

• 1988: Professor Berit Ås
  • 1989: Kvinnelandslaget i fotball 1990: Folkemusikeren Annbjørg Lien
  • 1991: Forsker Else Skjønsberg
  • 1993: Bjørnar Sellevold, næringssjef i Andøy kommune
  • 1994: «Kvinnebanken» Nettverkskreditt i Lofoten
  • 1995: Biskop Rosemarie Köhn
  • 1996: Fatma Bhanji Jynge, prosjektdirektør i Forsvarets relokalisering Gardermoen
  • 1997: Maria Anna Knothe, leder Center for the Advancement of Women, Warszawa
  • 1998: Brit Fougner, tidligere kontorsjef i Likestillingsrådet m.m.
  • 1999: Fakhra Salimi, leder for MiRA-senteret
  • 2000: Mette Janson, journalist i NRK 2001: Kadra, aktivist i kampen mot kjønnslemlestelse
  • 2002: Oslo kommune (som likestillingsbevisst arbeidsgiver)
  • 2003: Eva Joly, spesialråd i Justisdepartementet