Lek og læring: Hvordan gikk det med seksårsreformen?

I juni ble evalueringen av seksårsreformen overlevert til kunnskapsministeren. Rapporten peker på en variert skolehverdag og stort sett fornøyde førsteklassinger. Det er imidlertid stor forskjell på bruken av lek som del av opplæringen, og debatten om fri og styrt lek raser.

Podkastredaksjonen har fått storfint besøk av statssekretær i KD, Synnøve Mjeldheim Skaar. Hun er glad for at evalueringen viser at situasjonen er bedre enn mange har fryktet. Samtidig mener hun at vi nå ikke må si oss fornøyd, men at rapporten må danne grunnlag for videre arbeid.

Med oss i studio er også 2. nestleder Mona Søbyskogen, som har vært barne- og ungdomsskolerektor i mange år.

Les evalueringen her.

Relaterte artikler

Læringsmiljøet skal passe til et mangfold av læringsaktiviteter

Da Huseby ungdomsskole åpnet i 2021 var det slutt på alt som kunne minne om et tradisjonelt buss-oppsett med stoler og pulter på rekke og rad. Det innovative læringsmiljøet stiller større krav til klasseledelse, men det har utvilsomt kommet for å bli.

Nyheter | Fagartikler

Månedens bøker for juli

Denne måneden får du som er medlem 20% avslag på «Samarbeidslæring i skolen» og «Hva vet vi skoleprestasjoner?» Dessuten kan du skaffe deg en ny planlegger for 2024-2025.

Nyheter

God sommer fra forbundslederen

Nok et skole- og barnehageår nærmer seg slutten, og vi ser frem til noen uker med velfortjent ferie. I tiden frem mot sommeren merker vi at også våre myndigheter «rydder opp» for å få en bedre start etter ferien. De siste ukene har vi deltatt i en rekke møter med den politiske og administrative ledelsen i departementet. Ulike temaer har vært på dagsorden, og vi venter spent på meldingen om en mer praktisk skole for 5.-10. trinn etter sommeren. Den nye opplæringsloven med forskrift trer i kraft 1. august, og den vil kreve nye tiltak og aktiviteter i skolene.

Nyheter