Lek og læring: Hvordan gikk det med seksårsreformen?

I juni ble evalueringen av seksårsreformen overlevert til kunnskapsministeren. Rapporten peker på en variert skolehverdag og stort sett fornøyde førsteklassinger. Det er imidlertid stor forskjell på bruken av lek som del av opplæringen, og debatten om fri og styrt lek raser.

Podkastredaksjonen har fått storfint besøk av statssekretær i KD, Synnøve Mjeldheim Skaar. Hun er glad for at evalueringen viser at situasjonen er bedre enn mange har fryktet. Samtidig mener hun at vi nå ikke må si oss fornøyd, men at rapporten må danne grunnlag for videre arbeid.

Med oss i studio er også 2. nestleder Mona Søbyskogen, som har vært barne- og ungdomsskolerektor i mange år.

Les evalueringen her.

Relaterte artikler

Forbundsleder Stig Johannessen

Nytt systemet for kompetanse- og karriereutvikling i barnehager og skoler

Regjeringen innfører et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og opplæring for voksne. Systemet skal bidra til at lærere og andre yrkesgrupper får bedre forutsetninger for å møte krav og forventninger de står overfor i jobben. Systemet fases inn i 2025 og 2026 skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

Nyheter

Mellomoppgjøret 2025 – Et nødvendig lederløft for kvalitet og bærekraft i kommunal sektor

For flertallet av våre medlemmer fastsettes lønnen lokalt. Nettopp derfor er gode lokale forhandlinger avgjørende, og det krever et tydelig rammeverk – en oppdatert lønnspolitisk plan i den enkelte kommune.

Nyheter

Brudd i kommuneoppgjøret – fare for streik

Onsdag kveld 30. april ble det brudd i lønnsoppgjøret mellom YS Kommune og KS. Oppgjøret går nå til mekling.

Nyheter