Marte Meo, en metode for barns beste

Jeg er styremedlem i sentralstyre i skolelederforbundet. Dette er en viktig oppgave for meg. Jeg er virksomhetsleder i barnehage og representerer derfor barnehage i styret. Det å være leder er en «profesjon» som er komplekst om du er i barnehage, skole eller et hvilket som helst annet yrke.

Jorunn Gilje Blomvik, sentralstyremedlem

Denne kompleksiteten synes jeg vi i Skolelederforbundet, og sentralstyret har hatt søkelys på. Det er utarbeidet rapporter om rektor- og mellomlederrollen i skolen. Disse er gjennomført i samarbeid med Morten Øgård og Linda Hye fra universitetet i Agder. Anbefaler dere å ta en titt på disse rapportene. Det er spennende lesing.

Det å være med som styremedlem i sentralstyret gir meg en annen innsikt som blir mer komplementær for min lederrolle. Jeg kan se saken fra flere sider, både som arbeidstaker og som arbeidsgiver. Jeg kan også komme med erfaringer fra barnehagefeltet. Det kan være viktig for Skolelederforbundet siden vi også har medlemmer fra barnehage i forbundet, og for å se den livslange læringen fra barnehage til skole, og se at alt henger sammen for å kunne skape gode barnehager og skole.

Det å være medlem i en organisasjon gjør at du ikke står alene i saker som kan være utfordrende. Det at en har tilgang på støtte er et viktig kriterium når man står i utfordringer. Denne støtten kan være med å gi oss større innsikt på hvordan utfordringen kan håndteres til det beste for alle.

I min rolle som leder skal jeg også veilede ansatte, foreldre og barn, Derfor har jeg bestemt meg for å starte en terapeututdannelse for å styrke min veiledningsmetode og kompetanse. Denne «utdannelsen» vil gå over 1,5 år og starter høsten 2024, og jeg skal sertifiseres i mars 2026.  Denne veiledningsmetoden heter Marte Meo.

Se og forstå barnas signaler

Marte Meo-metoden (fra latin mars martis, «av egen kraft») er en veiledningsmetode utviklet av Maria Aarts på 1970-tallet.

Marte Meo hjelper voksne å se og forstå barnets signaler og behov bedre, noe som styrker relasjonen mellom voksne og barn. Når personalet i barnehagen blir dyktigere til å tolke og svare på barnas initiativ, øker barnets følelse av trygghet og tilhørighet.

Metoden legger vekt på å støtte barn i deres naturlige utviklingsprosesser. Ved å sette søkelys på barnets styrker og positive initiativ, fremmes både kognitiv, sosial og emosjonell utvikling. Dette gir barnet bedre forutsetninger for å mestre utfordringer og utvikle nye ferdigheter. Gjennom Marte Meo-veiledning får vi verktøy og innsikt som gjør oss bedre rustet til å støtte og veilede barna. Dette fører til en mer bevisst og reflektert praksis, hvor vi blir mer oppmerksomme på betydningen av eget samspill med barna.

Marte Meo-metoden legger stor vekt på kommunikasjon. Ved å sette søkelys på det positive – og anerkjenne barnas initiativ, lærer både barn og voksne å kommunisere mer effektivt og empatisk. Dette skaper et mer harmonisk og inkluderende miljø i barnehagen.

Metoden er nyttig i arbeidet med å inkludere alle barn, uavhengig av deres bakgrunn eller eventuelle utfordringer. Ved å se hvert enkelt barn og anerkjenne deres unike bidrag, bidrar Marte Meo til en mer inkluderende barnehage hvor alle barn føler seg sett og verdsatt.

Marte Meo kan også brukes i samarbeid med foreldre, noe som styrker båndet mellom barnehage og hjem. Gjennom veiledning kan foreldre få innsikt i hvordan de kan støtte barnets utvikling hjemme, noe som skaper kontinuitet og samspill på tvers av arenaer.

Bruker video og visuell dokumentasjon

Marte Meo bruker videoopptak som verktøy for veiledning. Dette gir mulighet for konkret og visuell dokumentasjon av samspill og situasjoner, noe som er et effektivt utgangspunkt for refleksjon og læring blant personalet. Å se seg selv og andre i samspill med barna gir dypere innsikt og forståelse for egen praksis. Ved å fremme positiv kommunikasjon og anerkjennelse, bidrar Marte Meo til å redusere konflikter både mellom barna og mellom barn og voksne.

En forståelsesfull og støttende tilnærming gjør at barna føler seg trygge og sett, noe som reduserer behovet for å uttrykke seg gjennom negativ atferd. Marte Meo er altså en metode som gir omfattende fordeler både for barna og de ansatte i barnehagen.

Ved å sette søkelys på det positive og styrke samspillet, skapes et miljø hvor alle barn kan trives og utvikle seg på best mulig måte. Implementeringen av Marte Meo i vår barnehage er et skritt mot å sikre at hvert barn får den støtten og anerkjennelsen de trenger for å vokse og lære.

Dette blir viktig arbeid i tiden fremover med mange utfordringer som vi må lære oss å forstå, og hvordan vi bør håndtere enten man er leder, terapeut eller medlem av sentralstyret.