Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Utvalget skal adressere noen av de mest grunnleggende spørsmålene om skolens fremtid:

  • Hvilken rolle og funksjon bør skolen ha i et 20-årsperspektiv, både for elevene og for samfunnet?
  • Hvordan kan skolen møte nye samfunnstrender og utfordringer?
  • Hva må gjøres for å sikre likeverdige muligheter for alle elever, uavhengig av kjønn og bakgrunn?
  • Hvilken kunnskap og hvilke ferdigheter må barn og unge tilegne seg for å leve gode liv i fremtidens samfunn?
  • Er dagens utdanningsstruktur og ressursbruk hensiktsmessig, eller kan de forbedres?

Målrettet ledelse avgjørende

Flere forskningsmiljøer har fremmet synspunkter på at dagens skole er for individorientert og mangler et felles fundament. Argumentene som fremføres er at skolen i større grad må bygges rundt fellesskap, normer og rutiner som gjelder for alle. En slik tilnærming vil styrke samarbeid og felles identitet, noe både kongen og statsministeren understreket i sine nyttårstaler i overgangen til 2025.

For å realisere denne visjonen er tydelig og målrettet ledelse avgjørende hvor en sikrer dialogen mellom partene på ulike nivåer. Ledere på alle nivåer må skape et miljø som styrker lærernes arbeid og avklarer forventninger til elever og foreldre. Effektiv ledelse sikrer at skolens overordnede mål oppnås, samtidig som det profesjonelle fellesskapet utvikles.

En sentral utfordring i skole- og barnehagesektoren er ledernes mulighet til å ta autonome beslutninger som gagner elever og ansatte. Fremtidens skole må gi ledere større handlefrihet til å tilpasse undervisning og skolemiljø etter elevenes behov. For å opprettholde skolens brede samfunnsmandat må vi sikre:

  • Tilstrekkelige økonomiske og menneskelige ressurser.
  • Et sterkt støtteapparat for spesialpedagogikk og elevhelse.
  • Muligheter for samarbeid mellom skoler og barnehager for å dele kunnskap og beste praksis.

Ledere trenger også kontinuerlig utvikling for å håndtere fremtidens utfordringer. Dette inkluderer personlig utvikling og en solid kompetansebase for å lede både faglige og administrative prosesser.

Forankret kommunal politikk

Kommunene spiller en nøkkelrolle i å styrke og verdsette et profesjonelt lederfellesskap. Kommunal politikk må forankres i nasjonale mål for å fremme samarbeid og nettverk mellom ledere i ulike kommuner. Det er også essensielt at kommunale politikere inkluderer ledere i prosesser som påvirker utviklingen av skoler og barnehager.

En fremtidig fellesskole må være forankret i verdiene fellesskap og inkludering. Fra et lederperspektiv innebærer dette å skape miljøer der både individet og fellesskapet kan blomstre. Ved å prioritere samarbeid, felles mål og handlekraftig ledelse kan vi legge et solid grunnlag for neste generasjons elever.

Utvalget har fått et viktig oppdrag, men vi kan ikke vente på rapporten alene. Politikerne må anerkjenne behovet for at skoler og barnehager får handlingsrom til å løse utfordringene nå – vi vet hvor skoen trykker!

Relaterte artikler

Elever ved Smiå

Byggjer meistring, motivasjon og framtidskompetanse gjennom praktisk læring

Trivsel, meistring, motivasjon og glede over å lære nyre ting står i fokus for læringsarenaen «Smiå» på Gossen i Aukra kommune. Etter halvanna års drift kan tilsette og elevar sjå tilbake på mange gode læringsopplevingar.

Nyheter

Høringsinnspill om nasjonale registre for barn i barnehager og skoler

Skolelederforbundet leverte denne uken sitt innspill til høringen om opprettelse av nasjonale registre for barn i barnehager og skoler.

Nyheter
Elever ved Atlanten vgs

Skaper et trygt læringsmiljø som fordriver mobbing

Få andre norske skoler har så lave mobbetall som Atlanten videregående skole i Kristiansund. Det oppnår de selv om skolen ikke har fokus på å bekjempe mobbing. Lite mobbing er en bieffekt av arbeidet med å skape et trygt læringsmiljø.

Nyheter