Våre hovedpunkter:
- Bedre grunnlag for tiltak: Registrene kan bidra til å forstå hvordan ulike tiltak fungerer, redusere sosiale ulikheter og sikre en målrettet bruk av ressurser. Dette gjelder spesielt for områder som spesialpedagogisk hjelp, tilrettelegging, og oppfølging av elever med høyt fravær.
- Fraværsregistrering: Et nasjonalt fraværsregister er avgjørende for å forstå mønstre som kan føre til frafall, og for å gi skolene verktøy til å sette inn tidlige og målrettede tiltak.
- Personvernsdilemmaer: Vi erkjenner at etableringen av slike registre kan utfordre barns rett til personvern, som er forankret i Grunnloven § 102 og FNs barnekonvensjon artikkel 16. Derfor er det helt avgjørende at registrene implementeres med strenge tiltak for datasikkerhet, anonymisering og tydelige grenser for hvordan dataene kan brukes. Dataene må kun brukes til forskning, statistikk og analyse, og aldri på en måte som kan identifisere eller skade enkeltindivider.
- Ingen merarbeid i skolen: Løsningene må være enkle å bruke og integreres i eksisterende systemer for å sikre at lærere og skoleledere slipper ekstra rapporteringskrav. Vi vet at arbeidsbelastningen i sektoren allerede er høy, og teknologien må støtte arbeidet, ikke gjøre det mer krevende.
- Barnets beste: Vi mener dette forslaget kan bidra til at ressursene treffer de barna som trenger det mest, og at tiltakene faktisk gir resultater. Dette er avgjørende for å sikre en inkluderende og rettferdig skolehverdag.
Skolelederforbundet støtter etableringen av nasjonale registre, men understreker viktigheten av å balansere behovet for bedre kunnskap med hensynet til personvern og skolens arbeidshverdag. Implementeringen må skje på en måte som gagner både barn og ansatte, og som sikrer at registrene blir et effektivt verktøy for en kunnskapsbasert utvikling av sektoren.