Historisk milepæl: Europaparlamentet oppretter tverrpolitisk gruppe for utdanning
Den 11. februar representerte Thomas Minder fra det sveitsiske skolelederforbundet (VSLZH) ESHA under lanseringen av Tverrpolitisk gruppe for fremtidens utdanning og ferdigheter for et konkurransedyktig Europa i Europaparlamentet i Strasbourg. Opprettelsen er en milepæl for sektoren. Det er den første tverrpolitiske gruppen i EU-parlamentets historie som fokuserer på utdanning og opplæring, og den vil være aktiv i valgperioden 2024–2029.
Thomas Minder (VSLZH) og Eleonora Meleti (EU-parlamentet)
Med bred støtte fra medlemmene har ESHA jobbet aktivt for å få denne gruppen etablert og har fulgt initiativet tett. Dette arbeidet har skjedd i nært samarbeid med vår utdanningskoalisjon, koordinert av European Federation of Education Employers (EFEE), og som medlem av Life Long Learning Platform (LLLP). Også Schuman Associates er en sentral samarbeidspartner.
Gruppen vil ledes av visepresident i Europaparlamentet, Victor Negrescu (S&D), samt parlamentsmedlemmene Eleonora Meleti (EPP), Brigitte van den Berg (Renew Europe) og Nela Riehl (Greens/EFA). Rundt 120 parlamentarikere har uttrykt sin støtte. I månedene fremover vil vi følge prosessen videre og se hvordan etableringen konkret vil gjennomføres i samarbeid med EU-parlamentet og øvrige partnere.
Under lanseringen var det særlig fokus på styrking av yrkesfaglig utdanning og opplæring. Sveits har lenge vært et foregangsland innen dette området, og yrkesfagutdanningen der er en nøkkelfaktor bak landets lave ungdomsledighet – en stabil trend gjennom flere tiår. Dette er et tema som vekker stor interesse i mange europeiske land.
ESHA ønsker spesielt å fremheve betydningen av formell utdanning og rollen skoleledere spiller i å styrke skoler og utdanningssystemet som helhet. I tillegg mener vi at livslang læring for lærere må få økt oppmerksomhet.
Relaterte artikler
Skoleleders rettsvern – hva er de juridiske rammene du må kjenne til?
Skoleleders rettsvern er et tema som ofte kommer opp fra våre medlemmer. Med rettsvern menes den beskyttelsen og de rettigheter en skoleleder har i sitt virke. Denne artikkelen tar for seg tre ulike temaer relatert til skoleleders rettsvern: retten til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, skolemiljøsaker og stillingsvernet.Av Navina Nanthakumar, juridisk rådgiver i Skolelederforbundet
En ettermiddag i mars tikket det inn en melding fra en av rektorkollegaene i en chattekanal på Teams. Det var spørsmål om hvilke vikarrutiner vi naboskolene praktiserer. Vedlagt lå utklipp av opplæringslovas §17-7; Krav om at skolane har tilgang på vikarar. I loven heter det at skoleeier skal sørge for at skolene har tilgang på vikarer ved både vanlig og ventet fravær. Jeg kjente at jeg ble stresset, veldig stresset.
Bedre data – bedre beslutninger, regjeringens forslag til individ- og fraværsregister
Regjeringen har like før påsken setter inn, lagt frem forslag om individ – og fraværsregister. Skolelederforbundet er positive til forslaget, men understreker viktigheten av at barnets beste, høy personvernstandard og minimal administrativ belastning alltid må stå i sentrum. Forbundet tror at individregistre vil gi nødvendig kunnskap for å utvikle en mer treffsikker, inkluderende og kunnskapsbasert barnehage- og skolepolitikk.