Gi oss det handlingsrommet vi trenger

Det er gjennom handling vi ser om de politiske ambisjonene realiseres, slik at vårt oppdrag kan løses med den kvaliteten og det handlingsrommet vi trenger.

Stig Johannessen, forbundsleder

Kommunenes økonomi spiller en avgjørende rolle i å kunne møte de omfattende utfordringene i oppvekst- og utdanningssektoren. Barnehager, skoler og voksenopplæringsinstitusjoner har ansvar for å gi barn, unge og voksne nødvendig kunnskap og ferdigheter til å delta i samfunnet som demokratiske borgere. Samtidig står samfunnet overfor betydelige utfordringer som klimaendringer, sikkerhetspolitiske utfordringer, økt polarisering og behovet for å skille fakta fra desinformasjon.

Jeg har fire områder jeg mener er viktige for at politikerne skal gi oss det handlingsrommet vi trenger:

1. Samfunnsoppdrag:

Samfunnsoppdraget har en tendens til å utvides, noe som gjør det vanskeligere for lærere og ledere å fokusere på sitt kjerneoppdrag.

Nye samfunnsutfordringer resulterer ofte i flere oppgaver for barnehager og skoler, noe som reduserer handlingsrommet for god faglig og pedagogisk ledelse. Å sikre at elever fullfører utdanningen er et av de mest effektive forebyggende tiltakene mot dårlig helse, kriminalitet og sosial ekskludering.

2. Økonomisk handlingsrom og ressurser:

For at barnehager og skoler skal kunne utvikle og fremme læring og utdanning som gir nødvendig kunnskap og ferdigheter, må kommunene ha tilstrekkelige rammebetingelser og økonomisk handlingsrom.

Dette er avgjørende for å kunne etterleve lovverket og sikre at det er mulig å rekruttere og beholde kvalifisert personale. Uten tilstrekkelige midler kan ikke kommunene oppfylle sitt samfunnsoppdrag effektivt.

3. Økende arbeidsbelastning og behov for bedre arbeidsforhold:

En stor andel barnehage- og skoleledere sier de synes de har en jobb som er svært givende, men opplever også en høy arbeidsbelastning som kan gå på helsa løs.

Forholdene må forbedres for å sikre balanse mellom oppgaver, tilgjengelig tid og kompensasjon. Dette er nødvendig for å gjøre lederstillingene attraktive og kunne rekruttere de beste lederne til de viktigste jobbene i samfunnet.

4. Detaljstyring vs tillitsreform:

Innen oppvekstsektoren opplever vi en stadig økende detaljstyring som begrenser autonomien til barnehage- og skoleledere.

Detaljstyringen reduserer muligheten til å ta ansvar og utøve lederskap. For at vi skal kunne å løse samfunnsoppdraget på en god måte, er det viktig at politikere og myndigheter viser lederskap ved å beskytte barnehagen og skolens oppdrag, avstår fra økt detaljstyring og sikrer rammer som gir oss det nødvendige handlingsrommet.

For å møte disse forventningene og utfordringene i oppvekstsektoren, trenger kommunene kompetanse til å lede sektoren, økonomiske ressurser og et system som gir skoler og barnehager nødvendig autonomi og handlingsrom. Dette vil muliggjøre rekruttering og sikre at kompetent personale beholdes, samt forbedre arbeidsforholdene for ledere og øvrig personale.

Kun gjennom disse grepene kan vi fokusere på barnehagens og skolens kjerneoppdrag til beste for barn og unges læring.

Fire områder politikerne bør gi lederne i skole og barnehage større handlingsrom:

  • Samfunnsoppdrag: Når samfunnsoppdraget utvides, blir det vanskeligere for lærere og ledere å fokusere på sitt kjerneoppdrag.
  • Økonomisk handlingsrom og ressurser: For at vi skal utvikle og fremme læring og utdanning som gir nødvendig kunnskap og ferdigheter, må kommunene ha tilstrekkelige rammebetingelser og økonomisk handlingsrom
  • Økende arbeidsbelastning og behov for bedre arbeidsforhold: Barnehage- og skoleledere finner jobben svært givende, men opplever en høy arbeidsbelastning som kan gå på helsa løs
  • Detaljstyring vs tillitsreform: Innen oppvekst- og utdanningssektoren opplever vi stadig økende detaljstyring, som begrenser autonomien til barnehage- og skoleledere.

Relaterte artikler

Desemberutgaven av Skolelederen er ute nå

I årets siste utgave av Skolelederen kan du blant annet lese om hvordan Atlanten videregående skole over tid har jobbet systematisk for å skapet et trygt og godt læringsmiljø ved skolen. Det har blant annet resultert i at skolen i dag har svært lave mobbetall og bortimot null frafall.

Nyheter
Dorothea Blix og Sigrun Bones

Skolelederes viktige og komplekse relasjonsarbeid

Kan vi påstå at å være skoleleder er blant yrkene med det mest komplekse relasjonsarbeidet?

Nyheter
Axel Aubert og Alf Aschim

Å gi kidsa framtidshåpet tilbake: Elevmedvirkning og demokrati i klasserommet

Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?

Nyheter