Forventningene må realitetsorienteres

Behovet for avlastning er enormt og forventningene til skoler og barnehager må realitetsorienteres, mener forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

– Det er viktig å skjerme barn og unge, men inngripende tiltak, høyt sykefravær og strenge testregimer gjør at vi må vurdere hva som er mulig med de ressursene som er tilgjengelig. Det er svært vanskelig å opprettholde et forsvarlig tilbud slik situasjonen er.

Ansatte havner i langvarig karantene, og skole- og barnehageansatte må derfor innlemmes som samfunnskritiske funksjoner på linje med helsepersonell, mener Johannessen.

– Og samtidig er det behov for øremerkede midler til lederstøtte. Rektorer, styrere og ledere innen oppvekst og opplæring har allerede vært i beredskap i 21 måneder uten mulighet for turnus, sier han.

I Oslo innføres heldigital skole fra 17. desember. I den forbindelse har Avisa Oslo intervjuet Trond Nilsen som er rektor på Lofsrud skole og fylkesleder i Skolelederforbundet i Oslo.

– Dette synes jeg bra. Skolelederforbundet vil aller helst ha elevene på skolen, men dagens karantenebestemmelser gjør at vi får bemanningsproblemer. Siden det er mye smitte, risikerer vi å gå tom for personell om ikke lenge, sier Trond Nilsen til Avisa Oslo.

Han håper også at karantenebestemmelsene kan endres, slik at man unngår den samme situasjonen på nyåret.

– Så lenge det ikke skjer noe med karantenebestemmelsene, vil denne problematikken være like vanskelig i januar. Vi risikerer smitte i mange klasserom og lærere i karantene. Slik karantenebestemmelsene er nå, slår de svært uheldig ut, sier han til Avisa Oslo.

 

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler